Het 3,3 kilometer lange wegviaduct van de Westrandweg over de Basisweg – vordert gestaag. Dit heeft ook gevolgen voor het transport van de liggers voor het viaduct: de vrachtwagens moeten namelijk steeds verder achteruitrijden.

Het viaduct van de Westrandweg over de Basisweg is een waar kunststukje: met een lengte van 3,3 kilometer is het het langste wegviaduct van Nederland. Door de ligging, langs de Basisweg is er echter weinig ruimte om de liggers op de normale manier te aan te leggen.
Het viaduct wordt gebouwd met een zogenaamde ligger legger, een kraan die bovenop het viaduct staat. 'Met hulp van de kraan worden de liggers van bovenaf op de pijlers gemonteerd. Zodra er een veld tussen twee dwarsbalken af is, schuift de kraan op en kan een volgend veld worden gemaakt.'
Doordat de kraan opschuift en het viaduct door de bouwwerkzaamheden steeds langer wordt, moeten de vrachtwagens die de liggers bij het viaduct afleveren steeds een stukje verder rijden. 'De manoeuvreerruimte is erg klein. De vrachtwagens hebben dus geen ruimte om te keren als ze een ligger hebben afgeleverd. Daarom moeten ze over dezelfde weg terugrijden.'
Van der Meijden is sinds maart 2010 bezig met het transport van de liggers. 'Vijf keer per week rijden we ’s nachts van Koudekerk aan de Rijn naar Amsterdam. Dat doen we om verkeersoverlast en irritatie te voorkomen.' Het viaduct is in het najaar van 2012 klaar. 'We hebben dus nog heel wat ritjes te maken.'

Foto's project


Klik op een foto om deze te vergroten.

Klik hier om naar de projectpagina terug te gaan.